یزدفردا: صبح امروز ۲۸ شهریورماه، از پوستر جشنواره «کلمپه کرمان» که قرار است در آبان‌ماه سال‌جاری با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان و اتحادیه قنادان کرمان، برگزار شود، رونمایی شد.

به گزارش یزدفردا: سیدمرتضی حسینی معاون فرهنگی شهردار کرمان، صبح امروز ۲۸ شهریورماه در نشستی که به‌منظور رونمایی از پوستر جشنواره «کلمپه کرمان» برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید داشته‌های خود را بشناسیم و آنها را حفظ و معرفی کنیم، گفت: ما به‌عنوان یک کرمانی در سنت و تاریخ کرمان غرق هستیم و شاید به همین دلیل قدر داشته‌های خود را به‌درستی نمی‌دانیم.

به گفته وی، خاستگاه صنایع دستی، خوراک و شیرینی‌های سنتی و همه داشته‌های ما، جغرافیا و اقلیم کرمان است و این صنایع‌دستی بیرون از این جغرافیای فرهنگی، یعنی کرمان، ماهیت اصیل خود را نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان بیان کرد: باعث افتخار ماست که قدمی برای فرهنگ کرمان برداریم و امیدوارم در کنار هم بتوانیم بخش کوچکی از میراث کهن کرمان را معرفی کنیم.

رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان کرمان هم در این نشست بیان کرد: در جشنواره «کلمپه کرمان»، مراحل پخت سنتی «کلمپه» و همچنین مراحل تولید دستگاهی آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و همان‌جا پخته و عرضه می‌شود.

حمید رنجبر، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مُهرهای نقش‌دار تهیه کلمپه از قدیم تا امروز در کنار این جشنواره، افزود: در این جشنواره همچنین بسته‌های آموزشی در زمینه اصول بسته‌بندی، استاندارد، بهداشت و کیفیت برای تولیدکنندگان برگزار خواهد شد.

نایب‌رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان کرمان نیز بیان کرد: متأسفانه برای معرفی سوغات کرمان تاکنون، آن‌طور که باید فعالیت قابل توجهی نشده و در این زمینه اگر حمایت ارگان‌های بزرگ نباشد، ما هم نمی‌توانیم کاری در خور انجام دهیم.

حسین شعبانی‌منش، با اشاره به اینکه اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان کرمان طی ماه‌های اخیر جزو اتحادیه‌های برتر اتاق اصناف شده است، افزود: خوشحالیم که جشنواره «کلمپه کرمان» قرار است به یاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، برگزار شود و امیدوارم در سال‌های آینده نیز، تداوم داشته باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا